Italian Conversations: Hotel Check In
ITA:
New Year’s Eve in Italy sees a range of superstitious rites and traditions that are meant to bring about fortune. Here are some of the most common.
From north to south, a plate of cotechino and lentils will be served at dinner. The meaning of this tradition is related to the Romans, for whom lentils symbolized abundance and money, and the fatty meat of the pig an omen of abundance. Another tradition in the realm of food is eating pomegranate, which symbolizes loyalty and fertility, particularly effective if eaten in the company of your sweet half. When midnight strikes, you’re supposed to eat 12 grapes, one for each month of the new year, as grape also symbolizes luck.
Very important! On New Year’s Eve, you’re supposed to wear something red (usually underwear) for love and luck in the new year.
Another tradition is to throw out the window broken old things to symbolize letting go of what is useless to make room for a new start.
Superstition has it that if the first person you meet after midnight is a priest or a doctor, but also a postman or a bell ringer, you’ve got something to worry about; if it’s a woman, it’s not a good sign; if it’s a man, you can rest easy (a bit of a sexist superstition, perhaps?).
The tradition of kissing under a mistletoe hanging from a door is more recent, and it’s meant to drive away evil spirits. It’s also common - and appreciated - for men to bring a mistletoe to the women in their lives on the first day of the new year.
Il Capodanno in Italia vede avvicendarsi una serie di riti scaramantici e tradizioni che hanno lo scopo di propiziare la fortuna. Ecco alcuni dei più comuni.
Da nord a sud, un piatto di cotechino e lenticchie sarà servito a cena. Il significato di questa tradizione è legato ai Romani, per i quali le lenticchie simboleggiavano abbondanza e denaro, e la carne grassa del maiale era un presagio di abbondanza. Un'altra tradizione in ambito culinario è quella di mangiare melograno, che simboleggia fedeltà e fertilità, particolarmente efficace se mangiato in compagnia della propria dolce metà. Quando scocca la mezzanotte, si dovrebbero mangiare 12 chicchi d'uva, uno per ogni mese del nuovo anno, in quanto l’uva rappresenta la fortuna.
Molto importante! La vigilia di Capodanno bisogna indossare qualcosa di rosso (di solito biancheria intima) per avere amore e fortuna nel nuovo anno.
Un'altra tradizione è quella di buttare fuori dalla finestra cose rotte e vecchie a simboleggiare che si sta lasciando andare ciò che è inutile per far posto ad un nuovo inizio.
La superstizione vuole che se la prima persona che incontrate dopo la mezzanotte è un sacerdote o un medico, ma anche un postino o un campanaro, avrete qualcosa di cui preoccuparvi; se si tratta di una donna, non è un buon segno; se si tratta di un uomo, si può stare tranquilli (una superstizione un po’ sessista, forse?).
La tradizione di baciarsi sotto il vischio appeso a una porta è più recente, ed ha lo scopo di scacciare gli spiriti maligni. E' anche comune - e apprezzato – che gli uomini portino il vischio alle donne a loro più care il primo giorno del nuovo anno.